A vállalat jövőjét alapvetően meghatározó döntést kellett meghoznia egy évtizede Révész Bálintnak. A magánfuvarozóból lett nagyvállalkozó cége, a Révész Eurotrans Kft. idehaza már a legjelentősebb ágazati szereplők közé tartozott, és olyan növekedési ponthoz érkezett, ahol határozni kellett a folytatás mikéntjéről. Arról, tovább építik- e a szerényebb mértékű profitot termelő ponyvás ágazatot, amely akkor a társaság gerincét alkotta, vagy inkább egy olyan szegmens felé fordulnak, ahol nagyobb a hozzáadott érték. Az alapító az utóbbi mellett határozott, ennek nyomán adták el a flotta nagy részét a Waberer’snek. A döntést dr. Székely Zsolt terjesztette elő, aki egy évvel korábban csatlakozott a vállalat vezetéséhez. Miután megismerte Révész Bálintot, beszélgetéseik során gyakran előjöttek a társaság irányításával kapcsolatos kérdések, amelyekről elmondta az ötleteit, javaslatait. „Érezte, hogy egy akkora csoportot nem lehet a korábbi módszerekkel, úgymond zsebből irányítani” – fogalmaz a vezérigazgató, aki hamarosan meg is állapodott az alapítóval. Gyorsan kialakult az a ma is működő munkamegosztás, hogy a csoportot egy személyben tulajdonló Révész Bálint foglalkozik a logisztikai szakmai kérdésekkel, dr. Székely Zsolt pedig minden egyébbel, a portfólió kezelésétől kezdve a pénzügyeken és jogi területeken át az ingatlanfejlesztési feladatokig.

Természetesen a stratégiával is, így került terítékre az említett dilemma. A vezérigazgató számított egy gazdasági visszaesésre, és úgy gondolta, ennek során különösen sérülékenyek lesznek a hozzájuk hasonló méretű, ponyvás kamionokkal fuvarozó cégek. (Az utakon láthatók többsége ilyen, ezek jellemzően raklapos árut visznek.) Ezért javasolta, hogy koncentráljanak teljes energiával a speciális ágazatra, amely 1996-ban jött létre, amikor a vállalat megvásárolta a TVK fuvarozórészlegét. Tíz évvel később mintegy 80 vegyi anyagok szállítására alkalmas kamionnal rendelkeztek, és dr. Székely Zsolt ezt olyan réspiacnak látta, amely kevésbé kitett egy válságnak, mert a magasabb szakmai követelmények miatt kevesebb a szereplő és nagyobb a hozzáadott érték.

Az idő igazolta a döntést; manapság már nagyjából 400 tartályos és silós járművük van, amelyekkel folyadékokat, gázokat, illetve különböző ömlesztett termékeket tudnak szállítani. Ezzel piacvezetők Kelet-Közép-Európában, de európai szinten is az első ötben vannak. Megrendelőik többsége vegyipari nagyvállalat, mint például a BASF, a BorsodChem, a Michelin, a Mol-csoport és a Total. Mivel partnereik a válság után egyre inkább komplex szolgáltatásokat igényeltek, a csoport öt évvel ezelőtt ismét belevágott a ponyvás fuvarozásba, a Lerton Trans Kft. megvásárlásával. A mintegy 130 kamiont mozgató cég manapság már nem csak kiegészítő szolgáltatást végez, és önmagában is szép profi tot termel. A vállalatokat a Révész Logisztikai Holding Zrt. fogja össze. A csoport további jelentős tevékenysége a raktárlogisztika, amely azzal kezdődött, hogy a Michelin felkérte a vállalatot, építsen számára egy ilyen létesítményt. Mára ez a tevékenység 2,5 milliárdos üzletággá nőtte ki magát, mintegy 90 ezer négyzetméteren, amelynek kétharmada saját tulajdonú. Szeptemberben rakták le egy 50 ezer négyzetméteres, közel 9 milliárd forintos beruházással épülő csarnok alapkövét Nyíregyházán, ahol a francia abroncsgyártó mellett a Lego is a Révész fontos logisztikai partnere.

bet-50-kep-bet-29-révész.jpg

Az új beruházást állami támogatás is segíti, de egyébként a csoport jellemzően bankhiteleket vesz igénybe. Azt is csak módjával, az árbevétel- arányos eladósodottság a 4 százalékot is alig éri el. dr. Székely Zsolt szerint a fi nanszírozás még soha nem volt gátja a növekedésnek, így a tőzsdére lépési szándékot sem ez motiválja, hanem a vállalat értékének átláthatóbbá tétele. Erre valamikor a következő öt évben szeretnének sort keríteni. Addig is tovább akarnak növekedni – a tavalyi visszaesést főként az átfolyó tételt jelentő üzemanyagárak csökkenése okozta –, egyrészt organikusan, másrészt felvásárlásokban gondolkodnak itthon és külföldön egyaránt.