„Másfél generációs vállalkozás vagyunk” – kezdi a társaság történetét Jakab Róbert, a Kedvenc-JM Kft. ügyvezetője. A cég alapjait a szülők rakták le, egy 1990-ben indult gyöngyösi élelmiszer-kiskereskedéssel. Innen származik a vállalkozás e lnevezése is. A cég nevén töprengő családot egy törzsvendég ihlette meg. „A megoldás egyértelmű – mondta a bácsi –, ez a bolt a környékbeliek kedvence.” Így ez lett – és maradt – a ma már élelmiszer-nagykereskedelemmel foglalkozó társaság neve.

A vállalkozás az egyik akkori legnagyobb húsipari vállalat öt megyére kiterjedő disztribútora, márkaképviselője volt. Abban az időben a piacon inkább a kereslet dominált, ma viszont a kínálat. Így nem meglepő, hogy a Kedvenc-JM speciális terjesztési módszert talált ki: a teherautók gyakorlatilag mozgó nagykereskedéssé váltak. A tevékenység 2005-ig tartott, amikor is a húsipar csődbe ment. Ennek hatásaként a vállalat összforgalma közel 80 százalékkal csökkent. 52-kedvenc.jpgMás vállalkozó egy ilyen helyzetben talán feladta volna. A Kedvenc azonban kereskedelmi politikát váltott egy debreceni, ma már társcég segítségével. A cél az volt, hogy olyan piaci csoportot hozzanak létre, amellyel az általuk ellátott partnereket magasabb színvonalon, bővebb áruválasztékkal tudják kiszolgálni.

A nagyrédei kis hűtőházból 2008-ban költöztek be a jelenlegi, Gyöngyösön található, 10 000 négyzetméteres központba, ahol egy 6000 négyzetméteres, a legújabb uniós normáknak megfelelő hűtőház üzemel. Ekkor azonban beütött a globális pénzügyi válság. „Mit csinál az ember, ha kidobják a vonatból a bőröndjét? Utánaugrik, hisz abban van mindene – ahogy a nagyapám mondta” – meséli Róbert. „A válságot nem túlélni akartuk, hanem kihasználni” – folytatja. Így fejlesztésekbe kezdtek, s a jó üzleti tervnek, a menedzsmentnek és a kollégáknak köszönhetően a következő tíz esztendőben az árbevételt évi átlag egymilliárd forinttal növelték. „Mindig a szűk keresztmetszet, a további bővülést gátló tényezők irányába fejlesztünk” – folytatja az ügyvezető. Ez lehet akár a hűtőházkapacit ás vagy az autópark fejlesztése. Ilyen lépés volt az SAP vállalatirányítási rendszer 2009-es bevezetése is.

A Kedvenc-JM tagja és tulajdonosa a Mirbestnek. Utóbbi csoport a magyar piacon több mint 23 ezer szállítási ponttal, 1400 munkavállalóval, 125 ezer tonna áruforgalommal a legnagyobbak közé tartozik, s három országosan elismert saját márkája van: Kukta, Bovita és Kedvenc Ízek.

53-kedvenc.jpg„Ma már az egész világon vásárolunk élelmiszert, az argentin hekktől a kínai fokhagymáig. Az éves 12 000 millió kg baromfi vagy a heti 100 000 kg sertés, az éves 30 500 tonna mirelit áru jelentős mennyiségnek számít, így tudunk megbízható árualapot biztosítani partnereinknek, legyen szó akár egy konyha- vagy hotelláncról, egy kiskereskedelmi hálózatról vagy akár egy fesztiválozó vállalkozásról. A cégcsoport az ország egész területén ugyanolyan minőségben tud szállítani” – mondja Jakab Róbert.

Magyarországon az árakat, a kínálatot jelenleg a külföldi folyamatok jelentősen befolyásolják. Például ha Kína egyik tartományában vásárolni kezdik a korábban ott nem fogyasztott sertéshúsokat, ennek következményeként Európában hónapokig hiányhelyzet figyelhető meg. „Az ilyen folyamatokra nagyon gyorsan kell reagálni, ehhez pontos rendszerek és jó kollégák szükségesek” – magyarázza az ügyvezető.

Így a fejlesztések, terjeszkedések mellett a munkavállalók szerepéről sem szabad megfeledkezni. „Tapasztalataim szerint az emberek többségének két fő problémája van a munkahelyén: az egyik, hogy nincs elég információjuk a vállalat céljairól, a másik, hogy nem kapnak objektív visszajelzést a saját munkájukról. Ha ezt a két gondot megoldjuk, akkor a dolgozók elkötelezetté válnak a cég mellett, és könnyebbé válik a növekedés” – árulja el üzleti filozófiájának egyik alapját Jakab Róbert.

54-kedvenc.jpg