Mit jelent az FBN-H-tagság?

A nyújtott szolgáltatásaik közül melyekre a legbüszkébbek? Az FBN­H Egyesületet vállalattulajdonos családok közössége alapította. A legnagyobb összetartó erő az azonos értékrend és élethelyzet. A közös nevező pedig a családok által tulajdonolt vállalat és a sikeres generációváltás minél szélesebb körű tapasztalati átadása. Egyesületünk nem szakmai szervezet. Erős baráti kötelék fűzi össze tagjainkat és azok családtagjait, de az üzleti kapcsolatok létesítése sem kizárt. A fenti céljainkat havi rendszerességű klubesteken és az egymás üzemeit, tevékenységeit megismerő gyárlátogatásokon valósítjuk meg. Mivel a magyar FBN­H tagja az FBN International szervezetnek, az egyesületünkhöz tartozók nemzetközi konferenciákra, képzési programokra is eljutnak. Ezeken a fórumokon képviselőink a családicég­tulajdonosok nemzetközi elitjével is találkozhatnak.

Mi 2017 „legforróbb gazdasági témája” a családi vállalkozások tekintetében?

Ezek a cégek is leginkább a munkaerőhiánnyal küzdenek. Ahogy a korábbi válságok is megmutatták: a családi vállalatok jobban alkalmazkodnak, nagyobb a szervezetük stressztűrő képessége, mint a tulajdonosok által nem közvetlenül vezetett társaságoké. Ismert tény, hogy egy családi cég ezer főt foglalkoztatva is megőrzi emberi arcát, azaz a munkavállalók tudják, hogy tartoznak valahova, van jövőjük. A tulajdonosok sosem hagynák cserben a céget, az pedig a munkavállalóit. Ez a stabilitás lehet a családi vállalatok előnye, akár a munkaerőért folytatott versenyben is.

Hogy látja, mik azok a kulcstényezők, amelyek ahhoz kellenek, hogy egy közepes méretű vállalkozás nagyvállalattá fejlődhessen?

A nagyvállalattá válás terve komoly elhatározás, a rendelkezésre álló erőforrások részletekbe menő számbavétele és egy közép­-hosszú távú tervezés kell, hogy megelőzze. Ezek közül talán a legfontosabb a humán erőforrás feltérképezése s azon belül a családi feltételek és lehetőségek azonosítása. Csakis olyan családi vállalkozások lehetnek sikeresek, amelyek generációkban gondolkodnak, ahol a családi kötelékek terhelhetővé, azaz „ütésállóvá” teszik a céget. Ugyancsak fontos feltétel a korszerű tudás jelenléte a vállalat termelésében és irányításában egyaránt. Sokan gondolják azt, hogy az intenzív növekedés egyetlen feltétele az elegendő pénzügyi forrás megléte. De ha a családi kötelékek erősek, a tulajdonosok „tartós tudáséhsége” jelen van, akkor a tőke is szívesen mögé áll az olyan vállalkozásoknak, amelyek bővülni szeretnének.

Van-e aktív együttműködés a cégek között a problémáik leküzdésében? Hogyan segítik egymást a generációváltásban?

Van! Számunkra az FBN­H közössége a legjobb hely, ahol megbeszélhetjük a problémáinkat. Sokszor aktívan is felkérjük egy másik család tagját, hogy mondja el, miképpen látja a helyzetünket, mit tenne a helyünkben. Nem létezik univerzális megoldás, hiszen nincs két egyforma cég­család­családtag konstelláció, de abban mind egyetértünk, hogy az első­-második generációban létre kell jönnie egy konszenzushalmaznak, amelyet leírt formában családi alkotmánynak hívunk. Ez meghatározza a családtagok és a vállalat viszonyrendszerét, előre felkészít bennünket a lehetséges konfliktusokra.

A generációváltás problémája jellemzően a tagok hány százalékát érinti?

Az FBN­H Egyesületnek jelenleg hetven tagja van; a tagvállalatok jól reprezentálják a magyar gazdaságot az ipartól a kereskedelemig, az agrártermeléstől a szolgáltató szektorig vagy az oktatástól az egészségügyig. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a generációváltás, ha nem is mindenhol problémaként, de kérdésként 100 százalékban szerepel a rövid vagy hosszú távú megoldandó feladatok között.