A különböző üzletek berendezéséhez már régen nem csak polcokra van szükség, ahova ki lehet tenni a terméket – az arculat-, imázsépítés fontos eszköze a potenciális vásárlót fogadó, az üzlettérből sugárzó hangulat is. Legyen szó benzin-kútról, élelmiszerboltról vagy ruhaüzletről, mindenhol törekednek a megkülönböztető jegyek kialakítására, a legújabb technológiák alkalmazására, az ötletes megoldásokra. A dizájn és a funkció talán a luxuskategóriás, high fashion üzletekben egye-sül a legmagasabb szinten – a Megaholz ebben is az élen jár: leányvállalatán keresztül részt vesz a párizsi Champs-Élysées egyik luxusboltjának az átépítésében.

megaholz-infografA nyugat-európai orientáció a kezdetektől adott volt, ugyanis német elemes polcrendszer forgalmazásával kezdte tevékenységét a társaság, még 1991-ben – indította a cégtörténetet Ádler Gyula tulajdonos, ügyvezető. Ekkor még a lakosság is célcsoport volt, de észrevették, hogy egy- re többet értékesítenek üzletek számára. Egy idő után átálltak a boltberendezésekre, és törekedtek arra, hogy az egy- re komplexebb vevői igényeket is kiszolgálják. Nem riadtak meg akkor sem, amikor egy benzinkúthálózat kérte fel őket négyszáz boltjuk három hónapon belül való átépítésre. Belevágtak, megcsinálták és sokat tanultak belőle, ami-re a mai napig büszkén tekint vissza a tulajdonos, és ezt a fajta rugalmasságot s projektmenedzsmentet tekinti a cég fő versenyelőnyének. A viszonteladói tevékenység mellett már 1995 tájékán elkezdték a gyártást – a multik magyar-országi megjelenésével párhuzamosan ugyanis felismerték, hogy csak mint disztribútor nem lesz fenntartható a vállalkozás. Ennek az az oka, hogy a nagy nemzetközi vállalatok generálmegállapodásokat kötnek, több tíz, akár száz üzlethez keresik az általuk megadott paraméterek szerint legyártott bútorokat. Mára a Megaholz eljutott addig, hogy gyakorlatilag bármit be tudnak rendezni: az elárusítóhelyeken túl szállodákat, irodákat, közintézményeket is vállalnak. Mivel nagyon vevőspecifikus, amit csinálnak, nincsenek kimondottan saját termékeik, mindig egyedi igényeknek megfelelően gyártanak. A mérethatékonyság miatt így inkább a nagyobb, számos üzlettel rendelkező láncokkal dolgoznak – jelenleg mintegy száz aktív partnerük van. Maga a társaság elsősorban – nevéhez hűen – fából gyárt bútorokat, de fémet is felhasználnak – míg az üveg-, plexi- vagy műanyag elemeket beszállítók biztosítják.

Azonnal megérezték a 2008-as gazdasági világválság hatását, hiszen a beruházások visszafogása volt az első racionalizálási lépés a cégeknél. Ennek ellenére sikerült viszonylag sértetlenül átvészelni ezt az időszakot, bár meg kellett tenni pár kellemetlen lépést. Visszanézve azonban a rosszban is meglátták a jót; a krízis olyan hatékonyságnövelő intézkedésekre késztet-te a cégvezetést, amelyeknek a későbbiek során is élvezték a hasznát.

Az új tervek kialakításában az is segített, hogy már korábban elkezdtek nemzetközi vizekre evezni, mivel érezték, hogy itthon véges a piac felvevőképessége. Mára az árbevétel csak- nem háromnegyede származik külföldről, főleg Nyugat-Európából. A sikerek fontos adaléka volt, hogy nem kellett a nulláról felépíteni a határon túli kapcsolatokat, hiszen itthon is elsősorban multiknak dolgoznak, ami sokat segített az exportbevételek alakulásában. A nemzetközi terjeszkedésre koncentrálnak a jövőben is. A fő célállamok: Németország, Olaszország, Francia-ország, Hollandia. Bár volt egy időszak, amikor azt hitték, Kína mindent visz ezen a piacon is, csakhamar rájöttek, hogy igenis szükség van egyedileg gyártott bútorokra. Nem lehet ugyanis csak standard típussal berendezni egy tíz országban jelen lévő multilánc több száz üzletét, így újból az európai értékesítés került a fókuszba náluk.

Csaknem az összes magyarországi gyártó céghez hasonlóan a Megaholznál is óriási probléma a munkaerőhiány, már három éve küzdenek vele Ádler Gyula szerint – ahol lehet, elsősorban automatizálással enyhítik a problémát. Azonban a CNC-gép-kezelőket nem lehet kiváltani robotokkal – így mos-tanra elég komoly gátja lett a fejlődésnek a szakemberhiány. Hiába szereznek ugyanis be most egy új gépsort, ha másfél év múlva nem lesz, aki kezelje. Jelenleg százan dolgoznak a vállalatnál, de a folyamatok, rendszerek fejlesztésével megnőtt a hatékonyságuk: ugyanannyian mintegy másfélszer akkora termelési értéket állítanak elő, mint korábban – mondta büszkén a cégvezető.

Az innováció a mindennapjaik része – amint kijön a piacra egy új technológia, fejlesztés, megpróbálják azonnal alkalmazni, hogy amikor az ügyfelek fellépnek ilyen igényekkel, ne érje őket felkészületlenül. Az üzletberendezések is folyamatosan változnak, ha nem is olyan gyakran, mint a divatipar. Egy-egy időszakra jellemző trend volt korábban a fehér berendezés, aztán minden szürke lett; most a fekete, a sötét tónusok a dominánsak. A high fashion üzletek esetében elmentek az egyre bonyolultabb fém-, kő- vagy üvegberendezések irányába, de ez sem mindenhol törvényszerű Ádler Gyula szerint, mivel mindig lesz olyan társaság, amely azzal különbözteti meg magát, hogy szembemegy a trenddel. Egy projekt végigvitele egyébként kevesebb időt igényel, mint sokan gondolnák: mintegy másfél hónap kell az első kontaktus felvételétől a le-gyártott bútorok installálásáig – ha nincs szükség külön tervezésre. Sok függ azonban a megrendelőtől is: a luxusmárkák általában látványtervet küldenek, sokszor egészen újszerű, innovatív megoldásokat kell alkalmazni a kivitelezéshez. Azonban a Megaholznál nem riadnak vissza attól, hogy egy kicsit „dobozon kívül” gondolkozzanak: ők készítették több elegáns Andrássy úti luxusüzlet berendezését is.

A cégvezető úgy véli, azért tudnak több mint negyed évszázada folyamatosan működni és növekedni a magyar mellett a nyugat-európai piacokon is, mert nem hitelekből, hanem saját tőkéből valósították meg a beruházásokat. Elméletben nyitottak egy befektetői partner bevonására, de csak akkor, ha piacot is hoz magával, mivel a mostani, jól kipróbált struktúrában szintén képesek fejlődni, miközben a piaci ingadozásokat is kezelik. Bár volna rá kapacitásuk, hogy több megbízást vállaljnak, nem akarnak hirtelen túl nagyra nőni. Inkább az organikus fejlődésben hisznek – így évente legfeljebb 15-20 százalékos bővülést terveznek, mivel ezt a volument tudják szervezetileg és anyagilag is kezelni a cég védjegyévé vált magas minőség megtartása mellett. A Megaholznál tehát átgondoltan haladnak a mai rohanó világban – és eddig be is jött a számításuk.

Megaholz Kft..PNG