Nincs titkárnőm, nincs íróasztalom, furcsa érzés volt – idézi fel dr. Karmazin György, a BI-KA Logisztika Kft. ügyvezetője azt az időszakot, amikor átadta az általa felépített vállalat vezetését Szécsi Gabriellának. Pedig a váltást olyan alaposan megtervezték, hogy az alapítót azóta is rendszeresen felkérik, ossza meg ezzel kapcsolatos tapasztalatait. „Az első számú vezetőtulajdonos sokszor azt hiszi, hogy pótolhatatlan, ráadásul három-öt ember helyett dolgozik, ebbe szoktak belerokkanni vagy belehalni a vállalkozók” – vázolja a sajnos sok hazai kkv-ra jellemző helyzetet az üzletember. Ő viszont már szinte a társaság megalapításakor eldöntötte, hogy a negyvenes éveiben átadja valakinek az irányítást. A napi döntéshozatalban már nem is vesz részt, a stratégia megalkotásában – egyszemélyes tulajdonosként – természetesen igen.

A felkészüléshez egy harvardi kutatási eredményt használtak fel, a folyamat nyolc hónapon keresztül tartott. Nem a legkönnyebb időszakban: 2012-ben, amely azóta is az utolsó recessziós esztendőnek számít idehaza. A vállalatnál akkor már tíz éve dolgozó, a ranglétrát végigjáró Szécsi Gabriella – kisfia születése után – ekkor tért vissza a munkába, és az év közepén kezdte átvenni az irányítást. Az értékesítési terület alapos fejlesztésére volt szükség – említ egy kihívást az ügyvezetést hivatalosan 2013. január 1-jétől ellátó szakember. Nagyrészt már ő vezényelte le a saját gépjárműflotta kiépítését, addig ugyanis alvállalkozókat foglalkoztattak. Azaz pont ellentétes utat jártak be, mint a legtöbb hazai ágazatbeli vállalat: szállítmányozással kezdtek, innen nyitottak a fuvarozás irányába. Főleg annak érdekében, hogy stabil, biztos kapacitással rendelkezzenek, és nagyobb legyen a vevői kiszolgálás rugalmassága.

Az árbevétel meghatározó részét a nemzetközi közúti fuvarozás és szállítmányozás adja. Előbbi téren elsősorban az osztrák, francia és német piacra koncentrálnak, a szállítmányozást tekintve pedig a tőlünk délre és keletre eső térségekre, egészen Oroszországig. A stabil megrendelői körnek köszönhetően az ottani és az ukrajnai forgalom – a harcok és az embargó ellenére – sem csökkent nagymértékben.

bet-50-kep-bet-09-bi-ka.jpg

A 150 fős társaságnak ma már 70 saját kamionja van, finanszírozásuk vegyesen lízingés bérleti konstrukcióban történik. A vállalat tőkehelyzete több mint stabil, az utóbbi években nemcsak a forgalom, hanem az eredmény is dinamikusan nőtt. Az idén árbevételben a 6,5 milliárd forint elérését tűzték ki célul, eredményben a 400 milliót. A folyamatos növekedés alapja a vállalati stratégiának, és dr. Karmazin György már most számol azzal, hogy 10-15 milliárdos forgalomnál kevés lehet a tulajdonosi tőkeerő és a banki háttér egy újabb nagy fejlesztéshez, főleg akkor, ha arra külföldön kerül sor. Ezért nem tartja kizártnak, hogy külső forrást vonjanak be – akár a tőzsdén keresztül –, de szerinte ez leghamarabb 2020 körül lehet reális.

A doktori címet két éve megszerző üzletember ennél messzebbre is kitekint. Szeme előtt azok a nyugat-európai családi vállalkozások lebegnek, amelyek sok generáción keresztül sikeresek. A szakirodalom ezeket rejtett bajnokoknak nevezi, ők is ilyenek szeretnének lenni. Gyermekei még egyetemisták, de már bekapcsolódtak a vállalat életébe. Lánya a PR- és kommunikációs területet, míg fia az informatikai üzletágat erősíti, emellett a család tanácsadó vállalkozásánál már ő az ügyvezető. A jövőben még több lehetőség közül választhatnak, mert a BI-KA Logisztika körül egy egész holding épült ki az elmúlt években. A fuvarozási tevékenység egyelőre nagyrészt az anyavállalatban maradt, de van egy kifejezetten ezzel foglalkozó társaság is (BI-KA Trans Kft.), 20 kamionnal. Az Adversum Kft.-be kiszervezett, már említett informatika és tanácsadás mellett ingatlanok – például raktárak – fejlesztésére és üzemeltetésére is létrehoztak egy társaságot (Pro- Business-Q Kft.). Ez egy olyan új üzleti láb lehet, amely úgy segíti az anyavállalatot, hogy az közben nem veszít a rugalmasságából.