Kalandos út áll a Vajda Papír tulajdonosai mögött. Évekig Szabadkáról hoztak papucsot, Törökországból bőrkabátot, hogy a dunaharaszti piacon azokat értékesítve működtessék leendő vállalkozásukat. Vajda Attila ügyvezető még középiskolásként zsebpénzét az otthon megmaradt termékek eladásával kereste meg. Korábban is folyton kihívások elé állította magát: például mérte az időt boltba menet, és mindig gyorsabban akart odaérni – meséli. Egyre jobban akart és akar teljesíteni. A versenyszellem hajtja a mai napig, szerinte ez cége sikerének a kulcsa. A munkatársak kiválasztásánál is szempont a „csillogó szempár” és a tenni akaró hozzáállás. Visszatérve a kezdetekhez: Vajda Attila televízió- és rádióműszerész akart lenni, de egy német útnak hála végül külkereskedelmi főiskolai végzettségével a Maspednél helyezkedett el. A piacozás – immár feleségével együtt dolgozva – egy darabig megmaradt, így találkoztak első berendezésük gyártójával Törökországban. A koncepciójuk az volt, hogy a legyártott toalettpapírt a piacon adják el. 101-vajda-papir.jpgAz első időszak néhány milliós árbevétele pár év alatt növekedni kezdett, és a Lilla márkájú toalettpapírok forgalma a „Minden 100” üzletláncba való bekerülést követően megugrott, majd az itt bevezetett saját márkás termékkel kiegészülve ez a csatorna lett a bővülés motorja. Az árbevétel 2001-re 10 millió körülire hízott. A piacozást ebben az időszakban már elhagyták, újabb gépet vásároltak, s felkeresték a Magyarországon jelen lévő üzletláncokat.

Felesége a gyermekek érkezése miatt ideiglenesen kivonult az aktív munkából, most a cég pénzügyeivel és engedélyeztetésekkel foglalkozik. Már a fiúk is 16 és 18 évesek, a szüneteket a vállalatnál töltik. Vajda Attila álma, hogy a gyerekeivel együtt vezesse majd a céget. A társaságnál dolgozó mintegy hatszáz főből Budapesten négyszázan, Norvégiában 130-an tevékenykednek, a Dunaföldváron indítandó alappapírgyártó és kapacitásbővítő üzemben 105 fős lesz a csapat a jövő év februárjától. A Vajda Papír a 2018–19-es tanévtől duális képzés keretében oktatóhelyként is funkcionál, ezzel a munkaerőhiány hatását csökkenteni tudják.

A mostani, 35 000 négyzetméteres gyárat 2008-ban, Soroksáron, egy 7,5 hektáros, zöldmezős, 2 milliárdos beruházás keretében építették, kis önerővel és az MKB hitelével. Bár a cég fejlődése töretlen volt, az árbevétel stabilan és egyenletesen nőtt, a 2011-es év mégis különleges állomás lett. Ekkor vált a családi cég nagyvállalattá: kialakították a felső és középvezetői réteget. Vajda Attila mindennapos munkája átalakult: fejlesztésekkel, stratégiával, nagy projektekkel foglalkozhat. Innovációra – és egyébként marketingre is – az árbevétel 2 százalékát fordítják. Legfrissebb újításuk 100-as papír zsebkendők könnyen nyitható és zárható csomagolása.

A társaság vezeti a higiéniai papírok teljes piacát, a márkatermékek terén viszont fiatalnak számít, de elsősorban a tudatosan felépített, az idén hatéves Ooops! márkának köszönhetően ebben a szegmensben is a biztos második pozíciót tudhatja a magáénak. Szinte a kezdetektől gyártják a higiéniai papírok teljes palettáját (toalettpapírt, papír zsebkendőt, szalvétát és papírtörlőt). Most a 22 gépsoron előállított évi 70 ezer tonna higiéniai papír több mint 600 cikkelemből tevődik össze, amelyek valamelyike mára minden kereskedelmi láncban elérhető. „Termékeink ár-érték aránya kiváló. Előnyeink: a tökéletességre törekvés, a rugalmasság, az alkalmazkodóképesség, az agilitás, valamint az, hogy családi vállalkozás vagyunk.” Az ügyvezető fontosnak tartja a teljesen legális működést, így például azt is, hogy az elmúlt évben 5 milliárd feletti volt a társaság adóteljesítménye.

Az export a teljes magyar gyártási mennyiség felét teszi ki, míg a norvég üzemének csak a 20 százalékát. Az alappapírelő állítás régóta dédelgetett terve a 2013-as északi akvizíció egyik fontos szempontja volt. A teljes integráció know-howja ugyanis a régi norvég gyár megvásárlásával – ahol ez már működött – a vállalaton belülre került. A dunaföldvári gyárat végül az idén, zöldmezős beruházásként, 12 milliárd forintból építik fel, amihez az NGM-től úgynevezett nagy beruházási támogatást (NBT) is kapnak.

A következő 2-5 évre vonatkozó, piaci trendekhez igazítható terveik készen vannak, vállalatirányítási rendszerük segítségével átláthatóan működnek. Az idén piacbővüléssel és egy számjegyű növekedéssel számolnak. A Vajda Papír ötéves tervei közt szerepel a termelés egy újabb országban törté nő elindítása. „Nagy volumen, nagy forgalom, alacsony jövedelmezőség és nagy invesztíciós igény, viszonylag drága technológiával – ez jellemzi a piacunkat” – mondja Vajda Attila. Az ügyvezető elárulta: elképzelhetőnek tart még külső forrásbevonást. Az új gyár egyébként a szükséges alapanyag felét biztosítja a jövőben a társaság számára, ami javítja majd a jövedelmezőséget.

102-vajda-papir.jpg