INFOGROUP_SzékelyÁdám_78B1921.jpg

Székely Ádám, ügyvezető igazgató

„Egy családi céget strukturáltan működő szervezetté átalakítani hatalmas kihívás” – mondta Székely Ádám, a cég ügyvezető igazgatója, aki szerint el kellett érni egy kritikus méretet ahhoz, hogy a jól szervezett működést létre lehessen hozni. „A családi cégek egy bizonyos szint alatt improvizálnak, és egy ilyen vállalkozásba nem lehet behozni olyan professzionális szakembereket, akikkel 5-10 évre, meghatározott struktúrákban lehet tervezni. Ez a HR-stratégia ugyanakkor afféle tyúk és tojás problematika, hiszen a gyors növekedéshez jó szakemberek kellenek, azonban amíg nincsenek jó növekedési potenciálok, addig nehéz őket leigazolni” – tette hozzá.

Az Infogroupot Székely Ádám édesapja, dr. Székely István alapította befektetőtársakkal 1990-ben: az alapító előtte minisztériumi szinten foglalkozott az ingatlanpiaccal. Az évtized vége felé a cégcsoport körülbelül 1500 lakást építtetett, ami akkoriban komoly teljesítménynek számított, ezzel bekerültek a 10 legnagyobb hazai lakóingatlan fejlesztő közé. Majd a kétezres években nyitottak a kereskedelmi ingatlanok felé: megvásároltak egy korábbi sertéstelepet Polgár mellett, amely ma is a portfólió része, csak már Polgári Ipari Park néven, kialakult ipari parki környezetet kínálva. Budapesten a Bartók Béla úton szintén egy ipari létesítményt vásároltak, ami a cégcsoport egyik meghatározó fejlesztési ágának, a modern irodaház fejlesztéseknek alapját adta.

A 2003-ra már milliárdos nagyságrendű bevétellel működő vállalat akkorára nőtt, hogy szükségessé vált egy reorganizáció, ekkor érkezett a bankszektorból Székely Ádám. „Túlvállalta magát a cégcsoport, a folyamatok nem voltak megfelelően lekövetve, egy portfóliótisztítás keretében eladtunk ingatlanokat, visszaléptünk egy olyan méretbe, ahonnan újra el tudtunk rugaszkodni” – mondta a már ügyvezetőként dolgozó Székely Ádám. Ezek után már egy pénzügyileg is megerősödött alapokon fekvő vállalkozásként érte őket a 2008-as válság, amit cash-flow-szempontból szerencsésen át tudtak vészelni. Később a Bartók Udvar irodaház-fejlesztés mellett tovább bővült a csoport portfóliója ipari ingatlanokkal Polgáron, Tiszaújvárosban, Karcagon, Miskolcon (Szirmabesenyőn) majd Kecskeméten is.

A cégcsoport erőssége, hogy ingatlanfejlesztőként a teljes ingatlanos életciklust átlátják a mezőgazdasági telektől a már üzemelő ipari létesítményekig, azok összes üzemeltetési problematikájával. Az ipari-, logisztikai és iroda ingatlanok mellett hotel befektetéssel is rendelkezik a cég, azaz több szegmensben is aktív, hasonló elveket követve.

Infogroup info-01.jpg

„Ha valaki a teljes értékláncot átlátja, akkor könnyebben tud lehetőséget azonosítani az ingatlan projektekben: tekintve, hogy az ingatlanfejlesztés nagyon tőkeigényes üzletág és nehéz gyorsan nagy haszonra szert tenni, tehát a növekedés üteme viszonylag korlátozott. Azonban, ha az ember átlátja a teljes akvizíciós-hasznosítási folyamatot, akkor azonosítani tudja a kedvezőbb megtérülés lehetőségét hordozó termékeket. Ezzel fel lehet gyorsítani a cég növekedését” – mutatott rá a cég növekedésnek kulcsára az ügyvezető.

Az ingatlanüzletben a termékek viszonylag standardok, ezért a piaci szereplők alapvetően nem csak a termékekkel versenyeznek, hanem a lokációval. A versenyhelyzet arról szól, hogy jó befektetési döntéseket kell meghozni, jó lokációkban, az oda illő megoldást kell választani. „Ha nagy a tolongás, az okosabb félre áll, hiába is van meg kereslet, de túl nagy a kínálat. Ezért nem vagyunk jelen például Budapesten az ipari ingatlan szektorban. Rendkívül jó piacnak tartjuk, de egy olyan méretű cég számára, amilyen az Infogroup, vidéken több az értékteremtő lehetőség.”

A cég piaci stratégiája is némileg eltér az általánostól: a klasszikus fejlesztők megépítik és eladják az ingatlant, gyakorlatilag kétévente realizálnak egy viszonylag alacsony befektetett tőkére egy magas nyereséget. Ezzel szemben az Infogroupnál a felépített ingatlanokat saját tulajdonban tartják és bérbe adják azokat. Ez a stratégia reflektálás a tőkepiaci helyzetre, ahol Székely Ádám szerint a nemzetközi környezethez képest nem lehet jó árakon értékesíteni. Az ingatlanok megtartásában viszont nagyon jó értéket lehet úgy teremteni, hogy közben a fejlesztőcégnek van egy erős stabilitást nyújtó portfóliója és teljes szolgáltatási spektrumot lefedő szakember gárdája. Ennek köszönhető, hogy a pandémiás időszakot is jól átvészelték: nagy fejlesztések nem történtek, de a meglévő portfóliónak köszönhetően jó pénzügyi évet zártak.

Székely Ádám a cég fontos tulajdonságának tartja azt is, hogy nem szűkült be a tevékenységük egy irányba, ahogy az sok piaci szereplőre jellemző. A legtöbben előnynek tartják, ha egy cég csak az ipari, vagy csak az irodai létesítmények fejlesztésére specializálódik, mert akkor nem aprózza el az energiáit. „Mindig is azt gondoltam, hogy nem aprózódik el annyira az energiánk, mint amennyit tanulunk abból, hogy több szegmensben vagyunk jelen. Üzleti aktivitás szintjén ezek valamelyest összefüggnek, és a 2020-as válság meg is mutatta, hogy az egy lábon állás nem kifizetődő” – tette hozzá az ügyvezető. Az Infogroupnak jelenleg van hotel-kitettsége is, a pandémia ellenére ez mégsem rontotta le az éves eredményeket az erős ipari jelenlét miatt, utóbbi szektor ugyanis a várakozásokon felül teljesített. De nemcsak területi szinten diverzifikálta tevékenységét a cég, hanem a kategóriákban is. Az irodapiacon elsősorban A kategóriás épületekkel foglalkoznak, de a B kategóriában is látnak fantáziát, van olyan szituáció, amikor utóbbi jobban teljesít.

Az ingatlanpiacon alacsony a cash-flow-termelés, 10 százalék alatti a hozam, miközben a rendkívül tőkeigényes beruházások miatt magas a tőkeoldali kitettség. „Komoly finanszírozást kell igénybe vennünk, de ehhez a megfelelő kompetenciát felépítettük az elmúlt 30 évben: így van egy hatbankos finanszírozói portfóliónk (gyakorlatilag a teljes piaccal jó a viszonyunk), és nagyjából 10 olyan magánbefektető is van, akikkel egyes projektek szintjén együttműködünk. Ez év májusban egy igen sikeres kötvénykibocsátást is végrehajtottunk” – mondta az ügyvezető, aki szerint, ha a cég eléri a szükséges szintet, akkor a tőzsdei bevezetés sincs kizárva.

Infogroup.jpg